نمایشگاه ها

برگزاری نمایشگاه نقاشی باغ انار مرتضی کریمی طلب در نگارخانه سپنج از ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

چیز نو ؟ چیز کهنه؟
هنر نو؟ هنرسنتی؟ هیچ کدام ارزشی ندارند. . . مگر ارزشی در میان باشد.
اینکه چیزی به زحمت­ اش بیرزد: اینکه احساس دارایی و وجود، انسان را در بر بگیرد و این شدنی نیست مگر چیزی از جنس هستی و وجود، در میان باشد.
هنر می­تواند آدمی را از زمان برهاند و به دیدار هستی ببرد. هنر آن چشم­ انداز باکره را رو می­کند. این است که می ­ارزد.
هنر نو یک ابزار است. همانگونه که هنر سنتی. در آثار نمایشگاه از هر دو استفاده شده است. ولی عنصر فرهنگ ایرانی نیز در آن مشهود است. فرهنگی که شاید در حال از راه رسیدن است و شاید برای ساختن، بیشتر به طبیعت و سرشت خود توجه کند.
آثار در فرایندی شتاب زده و روی بستری نسبتاً ناپایدار شکل گرفته، درست مانند صحنه­ ای که از جلوی چشم رد شده، ولی شخص می­ خواهد برگردد و به آن نگاه کند یا آن را ثبت کند. پس برای آنکه آن­ را از خاطر نبرد، مشقی کرده است. این مشق نیست بلکه مخالفت با آن اخلاقی است که امروزه بر پیشانی خود دارد؛ یعنی هر چیز که زود هضم شود خوب است، چیزی که زود مصرف شود، مناسب طبع ماست.! اما آثار زمخت و نارس هستند، یا شاید زیادی طبیعی هستند. بیننده باید شکیبا بایستد و منتظر هضم آن بشود. اصل مطلب گذرایی ­­ای است که بیننده باید خوب آن را ببیند. می بایست در حرکت خودانگیخته­ ی خطوط و رنگ­ها، اشکال و تصاویر نمادین تامل کند و تا آن را ترجمه نکرده به سراغ بعدی نرود.
تقریباً همه­ ی آثار روی موادی نسبتاً بی استفاده کشیده شده ­اند؛ روزنامه، جعبه­ ی شیرینی و شکلات، مقوا، و کارتن و هر آن چیزی که به زودی جزو آشغال به حساب می­ آید، این آینده­ ای است که بی تردید دامن ما را خواهد گرفت، یعنی اینکه هر چیز ارزشمند به خاطر خستگی و شتاب­زدگی ما، بی ارج می ­شود. پس هنرمند زودتر این را به ما نشان می­ دهد. روندی که مصرف گرایی بر همه­ ی ما پیروز می­ شود: زباله و تفاله همه­ ی چیزی است که از دستگاه مصرف باقی می ­ماند.
روی این زباله­ ها که برای تمیز کردن پنجره، یا سوزاندن استفاده می­ شود یکی از ارجمندترین دارایی­ های بشری یعنی هنر قرار دارد. این آینده­ ی هنری است که امروز برای تبلیغات پست­ ترین نیازهای بشر از آن استفاده می­ کنند. بیش از همه وسیله­ ی جذب پول و تسلط.
واژگون این قضیه نقاشی­ هایی است که روی این سطوح ناپایدار به نمایش درآمده و از دغدغه ­های امروز هنرمند یا بشر خبر می­ دهد: طبیعت پاک و ناب، تقدس و مینویت، جامعه، سیاست، اندوه و رنج، شادی و سلامتی، و درهم ریختگی ارزش­ها. آیا تلویزیون که همه چیز را پرداخت شده ارائه می­ دهد، کاری کرده است جز اینکه همه چیز را از خودش خالی کند؟

مرتضی کریمی­ طلب – خرداد ۹۴

Site

نخستین نمایشگاه گروهی هنرمندان سبزوار در نگارخانه سپنج

به دنبال انتشار فراخوان اولین نمایشگاه نگارخانه سپنج در دی ماه ۱۳۹۳ اکنون پس از حدود دو ماه این نگارخانه آماده برگزاری اولین نمایشگاه خود می باشد. در این نمایشگاه آثاری از ۲۱ هنرمند سبزواری و دو هنرمند تهرانی در زمینه های نقاشی، عکس، مجسمه، نقش برجسته (مس، آهن و سفال )، ظروف سفالی و خط ارائه شده است.
مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در تاریخ ۷ اسفندماه در ساعت ۱۷ در محل نگارخانه برگزار خواهدگردید و از روز هشتم اسفندماه همه روزه از ساعت ۱۶ تا ساعت ۲۰ پذیرای علاقمندان خواهد بود. قرار است این نمایشگاه تا تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۴ ادامه یابد.
تلاش مدیران نمایشگاه براین بوده تا آثار منتخب از کیفیت هنری و خلاقانه بالایی برخورداربوده، به شکل مناسبی ارائه و معرفی شوند.
لیست الفبایی هنرمندان در اولین نمایشگاه گروهی هنرمندان سبزوارکه بعضاً از اساتید و نامداران رشته خود و بی نیاز از معرفی هستند به شرح زیر است:
حمید امیری– محمود امیری– آتنابرزگر– زینب بروغنی– علی اصغرتسبندی– زویا توکلی– کاوه توکلی– فریدون توانایی – مریم چشمی– محمود حیطه– کاظم خوش صفت– هادی دهقان پور– فرهاد شیرخانی– حسن صدیقی– مینا صفتی– علی طوسی – هادی عارفی– مرتضی کریمی طلب– ملیحه معنوی– نعمت الله معینی – فرحناز واعظ نیا– عباس وفایی– علی وفایی
مدیران نگارخانه سپنج امیدوارند با تمهیداتی که اندیشیده شده در سال آینده نمایشگاه های هنری با فواصل کوتاه تر و موضوعات متنوع تربه شکل فردی و گروهی تداوم یابند. بدیهی است استقبال علاقمندان و خریداری آثار ارائه شده در رونق و گسترش فعالیتهای این نگارخانه نقش مهمی خواهد داشت.
از همه ی همشهریان باذوق و هنر پرور سبزواری برای بازدید از نخستین نمایشگاه نگارخانه سپنج دعوت می کنیم و مشتاقانه در انتظار نقد و بررسی فعالیت های خود هستیم.

1

Start typing and press Enter to search