تصویرآنامورفیک با اتاقی پر از اشیا

تصویرآنامورفیک با اتاقی پر از اشیا

تصاویر ” آنامورفیک ” یا واریخت سازی شده یعنی خلق تصاویر یا آثار هنری که تنها از یک زاویه خاص به شکل اصلی و معقول دیده می‌شوند و در زوایای دیگر به صورت اشکال درهم و بی‌معنا به نظر می‌آیند. درطول سال های اخیر اینگونه تصاویر دردنیای وب به شکل طراحی های خیابانی دیده شده اند. از یک نقطه دید اینگونه طراحی ها ممکنست حفره بزرگی دیده شوند در حالیکه اگر کنار آن بایستید انبوهی از خطوط و رنگهای درهم ریخته شده خواهید دید.همین مسئله زمانی هم که با مخلوطی از شاخه های درخت و لباس های رنگی و اشیای جامد سه بعدی طراحی شده اتفاق می افتد و مثل تصویر ضمیمه پرسپکتیو اتاقی از اشیا در یک زاویه معین به شکل یک پرتره خلق می گردد.
تخصص اصلی هنرمند برنارد پراس Bernard Pras ساخت تصاویر آنامورفیک است. نکته منحصر به فرد در کارهای اخیر او علاوه بر استفاده از اشیای ملموس اینست که اشیای استفاده شده همگی در یک سطح نیستند. در حالی که اکثر لباس ها واقعا بر روی کف چیده شده اند تعدادی از شاخه ها از سقف آویخته شده اند به شکلی که اگر از پهلو باین چیدمان نگاه کنید هرگز نمیتوانید حدس بزنید که قرار است چه تصویری دیده شود.

 

X1

چیدمان تصاویرباورنکردنی آنامورفیک ساخته شده با اشیای دورریختنی

هنرمندفرانسوی برناردپراس Bernard Pras از مواد دورریختنی و آت و آشغال نقاشی های بزرگی خلق می کند که با شاهکارهای ویک مونیز Vik Muniz برابری می کنند. پراس همچون مونیز برروی آثار کلاسیک و و هنرمندان خلاق تمرکز دارد. نتایج کوششهای دلیرانه و متنوع او منجر به خلق پرتره های حجیمی شده که از ترکیب آزاد و بی ربط اشیا بدست آمده اند.
الهام بخش پراس برای تهیه این چیدمان ها جوزپه آرکیمبولدو Giuseppe Arcimboldo بوده است ، نقاشی ایتالیایی در قرن شانزدهم که مشهورترین پرتره های نقاشی او با مخلوطی از میوه ها، سبزیجات ، گل ها و سایر ترکیبات نا مانوس تلفیق می شده اند. او حتی یک نسخه سه بعدی از یکی از نقاشی های آرکیمبولدو تهیه کرد. هنرمند همچنین از آثار جاودانه نقاشان بزرگی مثل دالی، مونژ و هیروشیگی بهره گرفته است.
علاوه بر این پراس از اشکال و فیگورهای پاپ نیز در تصاویر آنامورفیک خود استفاده کرده است. هنرمند بسته به موضوعاتش از چیدمان های انبوهی برای ثبت جزئیات استفاده می کند که چشم ها را خیره می کنند. کار او نوعی هنر خلاقانه است که شما می توانید ساعت ها برای کشف اشیا و درهم آمیختگی آن ها وقت صرف کنید.

 

a16

 

a17

 

a15

 

a14

 

a13

 

a12

 

a11

 

a10

 

a9

 

a8

 

a7

 

a6

 

a5

 

a4

 

a3

 

a2

 

a1

 

چنین به نظر می رسد که در صحنه هنر بین المللی آنامورفی قهرمانان جدیدی حضور یافته اند. مجموعه دار هنری  ایتالیایی ترولی دیزاین  Truly Design اخیرا یکی از جالبترین نقاشی های آنامورفیکی دیده شده را ارائه کرده است.

در یک کارخانه قدیمی در تورین با استفاده از پاشش رنگ، پرسپکتیو و فضا یک اثر نبوغ آمیز خلق شده است. این شاهکار عمیقا چشم گیراست و امید می رود در آینده چنین کارهایی بیشتر دیده شود.

 b1

 

b2

 

 

b3

 

تهیه مطالب و ترجمه : نگارخانه سپنج

 

 

 

 

 

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

20150609_1930161Monblan